A világon évente mintegy 60 millió liternyi tisztaszesznek megfelelő alkoholos italt értékesítenek, ami több mint 100 billió forintos bevételt jelent. A globális szeszesitalok – brandy és konyak, gin, rum, tequila, vodka, whisk(e)y – piacát az ázsiai italok és márkák dominálják – nálunk pedig a pálinka.
2016-ban a tömény szeszek piacának 43 százaléka ún. fehér szesz és rum, 33 százaléka whisk(e)y, 8 százaléka likőr, 7 százaléka konyak és brandy, 6 százaléka keserű és 3 százaléka ánizsos ital. Az összes fogyasztásnak 8 százalékát adja Kelet-, és 26 százalékát Nyugat-Európa. (A Pernod Ricard számai az IWSR adatai alapján.)
Ami Magyarországot illeti, a Nemzeti Agrárgazdasági Kamara és a Zwack Nyrt. adatai szerint egy magyarra évente 3,8 liter alkohol-egyenértéknyi égetett szeszes ital jut, ami 40 százalékos italból mintegy 840.000 hektolitert jelent. A fogyasztás közel felét a főzés liberalizálásának köszönhetően, viszont nehezen nyomon követhető módon a pálinka adja. A kereskedelmi forgalom 40 százaléka a kommersz italok árkategóriájába esik, 26 százalék a minőségi és 34 százalék a prémium termékek aránya. Hazánkban 35-40 szeszesitalgyártó cég, 130-140 kereskedelmi pálinkafőzde és 500-600 bérfőzde található. A szeszesital-kereskedelmünk kb. 10 százaléka származik importból, főként whisky, keserű és likőrök.
A legnagyobb felvevőpiac a világon az ázsiai-csendes-óceáni térség, ezt követi Észak-Amerika. Miközben a hagyományos piacokon lassan csökken a fogyasztás az egészséges életmód trendje, vagy épp a gazdasági nehézségek miatt, világszerte félmilliárd új fiatal fogyasztóval számolnak a gyártók az elkövetkező években, és 730 millió új fogyasztó fogja tudni megengedni magának a nemzetközi prémium italokat, vagyis összességében a piac lassú növekedésére számítanak, különösen a fejlődő országokban és a Távol-Keleten.
A legnagyobb márkák is a trendeknek megfelelően alakulnak: a listát a dél-koreai Jinro szodzsu (elsősorban rizsből készült, tradicionális égetett szeszesital) vezeti, második az indiai Officer’s Choice whisky, a harmadik és negyedik helyen pedig kínai italok, a Red Star Er Guo Tou cirokból készült pajcsiu (tradicionális gabonapárlat, rizsből is készítik) és a Niu Lan Shan vodka állnak. A top 10-ben szerepel még a cukornádból készített thai Ruang Kao, honfitársa, a Hong Tong Liquor, a Chum Churum és a Good Day szodzsuk, valamint két indiai whisky, a McDowell’s és az Imperial Blue. A Johnnie Walker, a Bacardi és a Jack Daniel’s csak a második tízbe fért be.
A Brand Finance 2018-as márkaérték-toplistája is visszaigazolja az ázsiai dominanciát. Az 500-as listán a következő brandek szerepelnek a szektorból:
Helyezés 2018. | Helyezés 2017. | Márka | Leírás | Ország | Márkaérték (ha elérhető) |
56. | 108. | Moutai | pajcsiu | Kína | 21,2 Mrd USD |
215. | 390. | Yanghe | ez is pajcsiu | Kína | |
417. | 368. | Johnnie Walker | ezt nem kell magyarázni | Egyesült Királyság | |
476. | új | Luzhou Laojiao | a Ming-dinasztia idejéből származó bitang erős likőr | Kína |
Az Interbrand listája inkább az óvilágra és Amerikára fókuszál, náluk 82. a Jack Daniel’s (5,3 Mrd USD), 96. a Johnnie Walker (4,4 Mrd USD) és 97. a Smirnoff (4,3 Mrd USD).
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.